Onze boeken

Dick Cassée. Grafiek

Door Dick Cassée e.a.

Categorie
Grafiek & Tekeningen
Boeknummer
#217449
Titel
Dick Cassée. Grafiek
Auteur
Cassée, Dick & Rudi Fuchs (inleiding)
Boektype
Paperback
Uitgeverij
Eindhoven, Peter Foolen Editions
Jaar van uitgave
2011
ISBN10
9490673064
ISBN13
9789490673062
Taal
Nederlands
Beschrijving
164,(2)p., ills., printed in 250 copies, orig. stiff. pict. wr., obl. 8vo.
Samenvatting
Het valt niet mee: iets schrijven over een verbeelding waarin de vormgeving zo ingetogen is dat woorden rumoer worden en de beschouwing dreigen te storen. De stilte in de prenten van Dick Cassée is onbeschrijfelijk. Ze zijn gemaakt op basis van herinneringen, heb ik in een tekst uit 1972 opgemerkt - en omdat hun ambitie naar abstracte forumlering gaat, vertoont de vormgeving ook een grote mate van reductie. Eigenlijk is er weinig aan toe te voegen. Indertijd heb ik, voor het maken van vorm en compositie, niet het woord formulering gebruikt. De toevoeging aan mijn eerdere waarneming van het werk, kun je zeggen is precies dat woord, waarin een houding van langzame zorgvuldigheid besloten ligt. Het is op die behoedzame manier dat een lijn, ook met waakzaamheid, zich over het papier bew... (Lees verder)eegt. De deindende vormen in een blad als Arcadia (2004) bijvoorbeeld komen, zoals bijna lles in dit oeuvre, uit het kijken naar landschap. Hun definitie begint in summiere schetsen met voorzichtige potloodlijnen. Zo wordt geleidelijk aan het karakter van de vorm gevonden. Dat tekenen gaat steeds gepaard met kijken naar zowel de eigenaardigheid van het landschap als, tegelijkertijd, naar de kruipende beweging van de lijn. Wat Cassée, die al met abstraherende blik kijkt omdat dat zijn idioom is, vervolgens aan vormen ziet, moet als het ware de lijn ook gaan zine. De tastende lijn is het medium zelf van het kijken. Door te worden getekend, wordt de vorm scherp omlijnd zichtbaar. Dat is wat ik formuleren noem - ook omdat het langzame tekenen van die vormen iets afstandelijks heeft. De zacht olijfgrijze vormen in Arcadia zijn de kunstenaar ergens in een landschap opgevallen: een grillig boom, rotesne en formaties van rotesen, stapelingen van steen, een eiland in de zee en zijn donkere reflectie maar ook schaduwen tegen muren, vreemde spiegelingen of weibelende vormen die door golven gemaakt worden als de zon op hun gekabbel schijnt. Eigenlijk, dat blijkt ook uit de kleine tekenboekjes, kijkt Cassee heel geduldig naar alles - totdat er een vorm zijn aandacht vast blijft houdne. Dan begint het nadere formuleren waarbij, stel ik me voor, een vorm koel en afstandelijk bekeken en beoordeeld wordt. Zo strak kijken leidt ertoe dat in die blik de vorm geïsoleerd raakt en dan, als vanzelf bijna, in zijn countour wordt samengevat en gestileerd. Dan verzelfstandigt de lijn zich: gekrast met de droge naald als in de prent Hebrides (1999) of, in Arcadia, als de scherpe omtrek van vormen uit vinyl gesneden. In die intense concentratie op de lijn zelf zie je dat de spanning ervan zowel naar binnen werkt als naar buiten. Ik bedoel: de vloeiende contour van de grijze vormen in Arcadia zijn zowel de begrenzing van de vorm zelf als ook van de intervallen met de vormen ernaast. Net zoiets, maar hoekiger, zien we in Hebrides gebeuren. Zelden is de betovering van een lijn zo mooi beschreven als in een klein gecith (1823) van THomas Lovell Beddoes: A lake / Is a river cruled and asleep like a snike. Net zo zien we in de kunst van Dick Cassee hoe een lijn beweegt, als een vertelling, en voor onze ogen nieuwe vorm wordt. (VOORWOORD door Rudi Fuchs)
Pagina's
164
Conditie
Goed
Prijs
€ 65,00

Onze gebruikte boeken verkeren in goede tweedehands staat, tenzij hierboven anders beschreven. Kleine onvolkomenheden zijn niet altijd vermeld.