Onze boeken

Reclame in Indië: De opkomst van de moderne reclame in Nederlands-Indië 1900-1942 *GESIGNEERD*

Door Maartje Brattinga

Categorie
Reclame & Design
Boeknummer
#372217-KI19
Titel
Reclame in Indië: De opkomst van de moderne reclame in Nederlands-Indië 1900-1942 *GESIGNEERD*
Auteur
Brattinga, Maartje
Boektype
Gebonden hardcover
Uitgeverij
Hoorn : AfficheMuseum/ReclameArsenaal
Jaar van uitgave
2013
ISBN10
9080648205
ISBN13
9789080648203
Taal
Nederlands
Beschrijving
Originele geïllustreerde hardcover, gedecoreerde schutbladen, veel (paginagrote) illustraties in kleur, groot 4to. Gesigneerd met opdrachtje door de auteur op de Franse titelpagina.
Samenvatting
De opkomst van de moderne reclame in Nederlands-Indië 1900-1942.
Aan de hand van een rijke verzameling affiches, advertenties en reclameplaten schetst Maartje Brattinga in Reclame in Indië de geschiedenis van de reclame in Nederlands-Indië. Het laat zien hoe de kolonie in de eerste decennia van de twintigste eeuw moderniseert en er een volwassen reclamebranche ontstaat die niet veel onderdoet voor die in het moederland. De sector groeit explosief, het straatbeeld verandert drastisch en reclame duikt overal op: in hotels, het openbaar vervoer en zelfs in zwembaden.
Producten van Verkade, Philips, Droste, General Motors en Van Nelle vinden gretig aftrek en worden in het Nederlands, Maleis en Engels aan de man gebracht. Ook rederijen (de Rotterdamsche Lloyd, de Koninklijke Pa
... (Lees verder)ketvaart Maatschappij en de Stoomvaart Maatschappij Nederland), vliegtuigmaatschappijen KLM en de Indische KNILM en toeristenbureaus maken volop reclame.
De reclamemakers richten zich op verschillende Indische consumenten: de rijke kolonialen, de moeilijk toegankelijke Chinezen en de veelal analfabete inlandse bevolking. Het boek analyseert hoe ze de reclames op deze doelgroepen toesnijden en daarbij rekening houden met religie en specifieke gewoontes. Reclametekenaars en -ontwerpers gebruiken scènes uit het dagelijks leven, vinden inspiratie in de Indische cultuur en er ontstaat zelfs een op batik geïnspireerde stijl. Kortom, een verrassend boek over de tot nu tot nauwelijks bekende, unieke en veelzijdige reclame in de Indische samenleving.
Pagina's
128
Conditie
Goed
Prijs
€ 45,00

Onze gebruikte boeken verkeren in goede tweedehands staat, tenzij hierboven anders beschreven. Kleine onvolkomenheden zijn niet altijd vermeld.